Így lehetsz te a szakemberek álma: a tökéletes megrendelő!

2017. október 30. 16:55 - Virág Jószaki

Te meg vagy elégedve a szakik munkájával? És ők veled? Tuti, hogy neked is volt már sok jó és valószínűleg néhány rossz tapasztalatod is különböző szakemberekkel. Ezeknek az esetek legnagyobb részében a rossz vagy hiányos kommunikáció az oka, de ha mélyebbre ásunk, millió dolog lehet még, amitől félrecsúszhat egy-egy ilyen kapcsolat. Most azt nézzük meg, hogy mit tehetsz te, mint megrendelő azért, hogy "Minden jó, ha vége jó!" érzéssel búcsúzhassatok egymástól a munka végén.

szaki_megrendelo_kapcsolat.jpg

Előrebocsátanám, hogy csak azért sem lövöm el azt a kézenfekvő poént, hogy a szakik álma az a megrendelő, aki mindenre igent mond és aztán mindent szépen ki is fizet. Ennél bonyolultabb lelkivilágú a feltételezett szaki, akinek az álmáról itt szó lesz. Van némi köze a férjemhez, aki szintén szaki. :)

Időzítés, avagy ajánlatot csak a megfelelő időben kérj!

A  legeslegszuperebb megrendelő először is akkor lép a tettek mezejére, amikor annak minden szempontból eljött az ideje. Nem rendel térkövezést azonnalra (télen), nem kér kertészt fel kertépítésre decemberben, nem november elején hozatja rendbe a kályháját... Hiszen a térkövezéshez nem jó a hőingadozás, a rossz idő, a kertépítés ideje főként a tavasz és a nyár, és a kályha nem novemberben romlik el, hanem a tél végén. Festést sem kérünk esőben, hacsak nem egy Afremov képet szeretnénk! 

afremov_festes_esoben_pelda.jpg

További feltétele a tökéletes megrendelőnek az is, hogy akkor beszél munkáról, amikor az árát is prezentálni tudja, és bár ha a megrendelő kalapomat hordom, felhorkanva azt mondanám, hogy "De hát miért ne érdeklődhetnék hamarabb!", azonban tökéletesen megértem a szaki szempontját is. Szinte 100%, hogy amit most elmond, azt majd akkor is újból el kell ismételnie (ami lehet, hogy hónapok múlva van), amikor neked aktuális a munka. Márpedig a szaki ideje (is) pénz!

A vasárnapi telefonáló

Minden szaki álma! Ja, nem! :P A szuperkirály megrendelő sohase nem telefonál vasárnap. Soha! A vasárnap a szakinak is vasárnap, akkor - feltételezi helyesen a megrendelő - ő is a családjával múlatja az időt.

Amikor - nem vasárnap - számkijelzéssel!!! telefonál, soha nem csap bele rögtön a lecsóba, először mindenféleképpen udvariassági köröket fut. De legalább köszön. Csak aztán mondja el a problémáját. De ez egyértelmű, ugye?

A kiszállásra is várni kell?

Tekintettel a manapság létező szakihiányra (amikor is a szuperszakik nagyon nagy része elfoglalt vagy épp nem is itthon dolgozik), megrendelőnk türelmes is. Tudja, hogy a jó szaki hónapokra előre be van táblázva, így sajnos azonnal nem tud jönni.

Emellett, szintén a fenti okok miatt, a helyszíni felmérés megejtése sem feltétlenül sikerül neki túl hamar (hogy finoman fogalmazzak). Türelem! Megéri várni! Ha megvolt a felmérés, és minden tiszta, a szaki tudja, hogy mi a probléma, és megrendelőnk és szakija már mindent megbeszéltek, jöhet a munka!

megeri_varni.gif

Megállapodni márpedig KELL!

Ugyan sok szaki szerint szerződést kötni - konkrétan írásban - nem mindig szükséges, de a megbízás legfontosabb részleteit (munkadíj összege, milyen anyag kell és mennyi, időpontok, vállalt határidő, pontos feladat, lehet-e parkolni, milyen felkészülést igényel a megrendelő részéről a megbízás, fizetési feltételek, stb.) fontos írásban - akár egy e-mailben - rögzíteni. Arra később kényelmesen lehet hivatkozni, ha netalán vita kerekedne a tökéletes megrendelő és az ő szakija között.

A tökéletes megbízásról írunk majd részletesebben, de ha kérdésed van, keress minket bátran bármikor és segítünk! Vagy kérdezd a szakit! ;)

Kávé és víz, a kedvesség univerzális ragasztója

A tökéletes megrendelő a szaki munkakezdésével már nem megrendelő, hanem átalakul megbízóvá, ügyféllé. A tökéletes megbízó ezen a ponton elkezd abba az irányba tevékenykedni, hogy a szaki - aki végre nekilátott a problémamegoldásnak - minél könnyebben és gyorsabban végezhessen a munkájával.

kavet_a_szakembernek.jpg

Szükség esetén parkolót foglal, megmutatja a mellékhelyiséget, kávét, vizet kínál neki, felajánlja, hogy kaját készít (nem kell ezt a részét túltolni, nincs szükség 3-fogásos ebédre, elég néhány szendó!), hiszen ha a szaki még kajáért is szaladgál, akkor azzal is időt veszít a projekt.

A tökéletesség csimborasszója a férjem szerint a reggel kilenckor kiabáló (“Reggeli!”) ügyfélnél is szuperebb, maga a tökély munkaadó, aki előre megkérdezi, hogy milyen kaját készítsen...De persze ez már a luxuskategória, erre igazából nem is annyira van szükség, a kajakérdés valóban megoldható néhány szendviccsel is.

Soha ne állj a háta mögött!

Még akkor sem érdemes árgus szemmel a szaki után fél méterrel haladni, miközben az szakiskodik, ha értesz ahhoz, amivel kapcsolatos az aktuális helyzet. Ettől ugyanis szakiságtól függetlenül sok szaki a falnak menne. Természetesen, a munka ellenőrzése és az egészséges, kedves kíváncsiskodás az más! ;)

A tökéletes megbízó, ha kétségei vannak, vagy kérdések tolulnak az ajkára a szaki munkájával kapcsolatban - nos ő ebben az esetben egyenesen közli ezeket a kérdéseket, nem célozgat, ez fontos. Az, hogy a dolgok úgy menjenek, hogy a végén mindenki elégedett legyen, az mindkét fél érdeke, igaz?

Végül, de nem utolsósorban - a pénzügyek

Az az ügyfél, aki a szaki álma, soha, de soha nem ad előleget vagy egyéb címen pénzt a szakinak átvételi elismervény nélkül. Ilyen hülyeséget csak az csinál, aki szerint pénzezni ciki, pedig DEHOGY! A jó üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás, a tények folyamatos kölcsönös papírozása, és akinek ez ciki, ott érdemes oda-vissza gyanakodni.

Másik, saját kútfőből (lásd férjem) idekívánkozó pénzügy az utalás-kápé kérdés. Azt ugyanis egy szakember sem szereti, ha, amikor fizetésre kerül a sor, az ügyfél bemondja, hogy ő bizony utalással fizetne. Erre a fordulatra ugyanis már csak azért is érdemes felkészülni, mert egy másik számlatömb való az ilyen számlák kiállítására. Meg egyébként is, ha a szaki arra készült, hogy aznap kap teszem azt 40 000 Ft-ot kápéban, akkor biztosan hangulatromboló hatással lesz rá, ha ügyfele közli vele, hogy ez nem így lesz. A tökéletes megbízó, amennyiben utalással szeretne fizetni, azt jó időben, előre közli minden érintettel.

fizetes_a_szakinak.jpg

Mi legyen, ha a szaki mindennek tűnik, csak nem jó szakembernek?

Ha már menet közben a tökéletes megbízó rájön, hogy a kiválasztott szakember mégsem megfelelő neki, akkor  a fentebb tárgyalt egyenes kommunikációs trükköt alkalmazza. Elmondja a szakinak, hogy ez, vagy az nem stimmel, és úgy döntött, hogy... ezzel egyidejűleg a még feljebb tárgyalt pénzügyi szabályokat veszi elő (a jó üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás), és elszámol. Nyilván egy ilyen helyzetet még a tökéletes megbízó is nehezen kezel, általános jó tanács itt nem létezik. :(

Most nem jut eszembe több megosztó gondolat a tökéletes megrendelőről. Nektek, drága szakembereink? Csak finoman!!! Jöhetnek a kommentek, szerintem megrendelőink is nagy szeretettel várják! Ugye?

Kérdeztem a férjemet, hogy mi jut eszébe arról, hogy “tökéletes ügyfél”. Ott volt a segédje is, Árpi, és némi egymásra mosolygást követően kibökték, szinte egyszerre:

Aki reggel kérdés nélkül hozza a kávét, az náluk már ez a kategória! :)))

Szóval - ezek szerint - nem kell sok ahhoz, hogy egy szakember szimpátiáját elnyerje az ember...

Ha véleményed van, várjuk üzenetben vagy kommentben, ha pedig szakira van szükséged, gyere és add le ingyenes ajánlatkérésedet, több ezer értékelt szakemberünk várja megkeresésedet!

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

commentes nikk 2017.10.31. 17:49:15

Van ebben igazság, de mégsem szeretem az ilyen kioktatást, egyfelől a szaki szolgáltató, viselje el szépen a gázosabb ügyfeleket is, nehogymár gazsulálni kelljen nekik (de különben meg sajnos kell, mert hiány van, szóval csak ne panaszkodjanak, van meló, dől a lé, ne legyen hiszti már pár problémás ügyfélből), másfelől a megrendelő általában nem hozzáértő, épp ezért keres fel hozzáértőt, szóval ha dilettáns, szakmaiatlan, fogalmatlan kérdései vannak, az kurvára természetes, a szakinak meg kutya kötelessége érdemben válaszolni ciccegés helyett. Év elején pár hónapot házfelújítottunk, talán csak a villanyszerelő nem vert át, az összes többi lehúzott, megcsúszott, kamuzott, szarul csinált dolgokat, szóval ne feszegessük a szakik lelkivilágát, mert bődületes összegeket fizettem ki (természetesen zsebbe, számlás opció off, tudom, nekem is jó, de ők meg hülyére keresik magukat, szóval ne fintorogjanak, nem ingyen kell szart lapátolniuk), és az összes szaki munkájában voltak erős kivetnivalók. Majd ha 100%-ot nyújtanak, akkor várhatnak el ők is udvariassági köröket.