Így kezdj neki a meditálásnak, kifogások nélkül!

2018. február 16. 21:59 - mokuspanna

Érezted már úgy, hogy meg kellene állnod, de képtelen vagy és csak sodródsz? A munkában, a magánéletben, mindenhol... Te is tudod, hogy szükséged lenne egy kis nyugalomra, de azt sem tudod, hogy érhetnéd el?! Mi a meditációra szavazunk!

meditaljunk.jpg

A legtöbb igazán arra érdemes úton nehéz elindulni, de ha megteszed az eslő lépéseket, utána végre szárnyallhatsz! Az elején lehet, hogy utálni fogod az egészet... aztán elkezded jobban megismerni, majd barátkozás után már érzed a haladást, és egy bizonyos pont után elkezded élvezni! No, erről fogunk most beszélni! 

Egy szakink - akinek a segítségnyújtás a mindene - vállalta, hogy megírja saját tapasztalatait és segít neked is elstartolni ezen a bizonyos meditációs úton! Engedd el magad és tarts vele! 

Kifogás helyett megoldás

Sokan félnek attól, hogy meditáljanak, vagy ha meg is próbálják, már az elején feladják. Elkezdik valahogyan és néhány perc után - mivel elkalandoznak -, abbahagyják, mert azt gondolják: “Ez nekem nem megy!” Pedig dehogynem!

Sőt, sokan még idegesebbek lesznek utána, mint előtte. Tudom, milyen érzés ez, én is így éreztem! :) Aztán rájöttem, hogy ennek is van oka (egyszerűbb is, mint gondolnád), és türelmesebben láttam neki újból.

Feszült voltam, és sehogy nem tudtam elengedni magam, vagy megnyugodni. Aztán rájöttem, hogy nekem arra van szükségem (ha sok volt a hétköznapok terhe), hogy először sportoljak, fussak, biciklizzek, azaz fizikailag kiengedjem a gőzt. Majd, a ha a testem jól elfáradt, akkor képes vagyok a levegővételre, a zenére és az ellazulásra koncentrálni.

“Mi ebben a jó nekem?”

Azt hittem, hogy meditálni csak komoly megvilágosult emberek tudnak. De ugyan honnan kellene tudni, hogy hogyan kell meditálni? Nem tanították az iskolában (pedig szuper lenne) és néhány éve még azt sem tudtuk, itt Európában, hogy mi is az a meditáció valójában.

Ha Julia Robertsnek sikerült, neked is menni fog!

Ha szeretnél megtanulni meditálni, szerintem lassan érdemes elkezdened. Az "Imák, Ízek, Szerelmek" című film nagyon szemléletes formában mutatja be, hogy Julia Roberts hogyan talál rá a lelki békéjére.

Nagyon érdekesnek találom azt a jelenetet, amikor beül meditálni egy szobába és alig bír ki néhány percet, máris futna, loholna tovább. Igen, egyszerűbb bekapcsolni a TV-t, tenni-venni, mint megteremteni azt a napi legalább 30-60 percet, amikor visszavonulunk. Amikor csak arra figyelünk, hogy kik vagyunk, hogy létezünk. Nehéz kikapcsolni a telefont, leülni és akár csendben, akár zenét hallgatva, önmagunkkal lenni. Pedig érdemes kipróbálni!

Mikor a leghatásosabb a meditálás?

A napi meditációt gyakorlatilag bármikor lehet végezni, amikor időt tudunk rá szakítani, mégis itt megemlítem a két talán leghasznosabb időbeni formáját. Reggel, mikor felébredtünk, nyissuk ki az ablakot, hogy a friss levegő átjárja a testünket, lelkünket.

A reggeli meditáció segít, hogy pozitívan indítsuk a napot, még az ágyban, csak figyeljük a levegővételünket: be és ki, be és ki. Végezzük ezt a levegővételt 20 percig, majd egy hét gyakorlás után emeljük 30 percre! Addig csináljuk ezt, amíg nem érezzük a testünkben a nyugodtságot, az ellazultságot és a lelkünkben a békét.

meditalas_az_egeszsegert.jpg

(Ha úgy érezzük, még nem tudunk egyedül csöndesen ülni vagy feküdni az ágyban, akkor indítsunk el pl. egy vezetett meditációt (rengeteget találni a neten).)

Ha ez már jól megy, akkor  egy hét után képzeljük el meditálás közben, hogy milyen szép napunk van... adjunk hálát mindenért, amink van. Majd a meditáció végét ismét mély k-i és belégzéssel zárjuk.

A másik lehetőség, hogy este meditálunk, a napunk lezárásaként. Keresünk egy nyugodt helyet, ismét kinyitjuk a ablakot, és figyeljük a be- és kilégzésünket. Semmi gond nincsen azzal, hogy jönnek a gondolat, csak hagyjuk őket megjelenni, majd tovaszállni, mint a felhőket az égen. Ne kapaszkodjunk beléjük! Este is javasolt eleinte (mondjuk egy hétig) 20, majd később 30 percet meditálni. Természetesen többet mindig lehet!

Mit várhatunk a meditációtól?

Ha tényleg rendszeresen végezzük a reggeli meditációt, már egy hét után is érezni fogjuk a változásokat, nyugodtabbak leszünk, jobban észrevehetjük az életünkben a pozitív történéseket és ezzel be is vonzzuk a segítőkész, kedves embereket. A munkában kevébé lehetünk stresszesek, türelmesebbek lehetünk magunkkal és másokkal is.

Az esti meditáció előnye, hogy megnyugszunk, lezárjuk a napi rohanást és jól fogunk tudni aludni.

nyugodt_alvas.jpg

Hogyan kezdjünk neki a meditálásnak?

Nekem sem ment máról holnapra a meditáció gyakorlása, mivel kíváncsi természetű ember vagyok és nem adom fel könnyen, ígyelkezdtem kísérletezni. Egyszerűbb volt először úgynevezett vezetett meditációt hallgatni, mert ott figyelnem kellett az instrukciókra (“most vegyél levegőt”, “tartsd benn”, “fújd ki” és így tovább).

Rövid meditációs gyakorlatokat választottam online videós oldalakról és persze hogy én is elkalandoztam... "még meg kell írnom, ezt vagy azt az e- mailt”, “még ki kell porszívóznom, be kell vásárolnom...", és még millió gondolat rohant meg egyszerre. És hagytam, hogy jöjjenek, menjenek a gondolatok.

Lassan visszataláltam a meditációhoz, majd napról napra, hétről hétre többször tudtam figyelni a szövegre, a zenére és magamra. Ráéreztem, hogy az egyedül töltött idő nagyon is jó érzés. Megnyugodtam, kreatív ötleteim támadtak, és már vártam a lehetőséget, amikor visszavonulhatok :) .

Mit tegyünk, ha nem bírunk egy helyben maradni?

Egy kicsit messzebbről indítanám a választ erre a kérdésre. Az életünk nagy része arról szól, hogy rohanjunk, hogy csináljunk egyszerre több mindent, hogy semmiről se maradjunk le. Nagyon nehéz eleinte a nagy rohanásból egyszer csak elcsendesedni és nem gondolni semmire, nem tenni semmit! Tehát, ha nem tudunk nyugodtan ülni, akkor még sokkal fontosabb, hogy egy nyugodt helyet, csendes szobát keressünk, ahol nem zavar minket senki azalatt a legalább 20-30 perc alatt, amíg meditálunk.

Meg kell teremtenünk a nyugodt feltételeket és nagyon türelmesnek kell lennünk. Fontos, hogy ez egy tanulási folyamat, ne akarjuk elsőre tökéletesen csinálni! Néhány hét után egyre könnyebben fog menni, csak nagyon fontos, hogy ne adjuk fel!

A meditációknak is sok formája van, érdemes kutakodni és kiválasztani azt, ami leginkább illik a te személyiségedhez, illetve amit hatásosnak érzel, ami megnyugtat, amit szívesen gyakorolsz.

Tudtad, hogy van gyógyító és zenés meditáció is?

zenes_meditacio.jpg

A meditáció zenés formáját két különböző csoportba sorolnám. Teljesen kezdőknek a zenés-vezetett meditációt javaslom, ahol egy férfi vagy női hang mondja, hogy mit kell tennünk, mikor melyik testrészünket lazítsuk el, miközben lélegzünk. Vannak kifejezetten gyógyító meditációk, amik nagyon jól alkalmazhatóak, ha betegek vagyunk, például megfázás esetén felgyorsítja az öngyógyító folyamatokat a testben.

A meditáció másik formája a zenés meditáció, amiben csak halk zene szól és mi csak pihenünk és lélegzünk. Ezt már azoknak javaslom, akik az első hónap rendszeres meditáció után már jól el tudnak lazulni a vezetett meditáció közben.

Kineziológusként és theta healing konzulensként nagyon szívesen segítek abban, hogy rá tudj találni a számodra legmegfelelőbb meditációs és más stresszoldási technikára. A kezelések alatt is alkalmazom a meditáció különböző formáit, hogy ezzel a módszerrel régen cipelt terheket oldjunk fel. Fordulj hozzám bizalommal, hogy az életed egyre kiegyensúlyozottabb, egészségesebb és boldogabb legyen!

Jó tanulást, jó meditálást!

Hartdégen-Kincses Veronika (kineziológus, theta healing konzulens) - szakiblogger :)

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.